async='async' crossorigin='anonymous' src='https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?client=ca-pub-6267723828905762'/> MASLAK E ALAHAZRAT ZINDABAAD: WHEN & WHY DARUD O SALAM (BEFORE-AFTER SALAH) STARTED? 

Saturday, November 21, 2015

WHEN & WHY DARUD O SALAM (BEFORE-AFTER SALAH) STARTED? 


WHEN & WHY DARUD O SALAM (BEFORE-AFTER SALAH) STARTED? 

After Moazins (Who recite Azan) innovate new thing.

Point:”The people who recite Azan has started Salutations upon Rasul-Allah alehisalam in the morning, Jumma and all of 5 prayers. But [they] use to recite it In the morning prayers (Fajr) and in (Juma) prayers, but not [before or after] maghrib because of the short time period, they do not recite Salutations. It was started in the era of (famous) Sultan an-Naa’sir Salah-ud-deen Abu-al-Muzaffar Yusuf bin Ayyoub (Saladin) upon his orders. Before that when the caliph al-Hakim bin al-aziz was murdered, his sister (sit-almulk) ordered to recite Salam on Al-Zahir (his son), thus it was recited (Asalam alal Imam al Zahir), and then this trend was set by all khulafa (rulers), until Salah-ud-deen (rta) stopped this, may Allah have a mercy upon him for this good work. Salat wa Salam (Salutations upon Prophet)’s having been Mustahib (good), (Makrooh, abhorrent), or bida or accepted, has differences (of opinion), its (acceptence) is been regularized by the (Wa’falu al Khair) (Do Good) (which is verse of Quran and Saying of Allah). This is established fact that Salutations is most praiseworthy thing in (reaching towards Almighty). Specially many of ahadith are there in its approval. e.g, Salutations after the azan’s regard, in the third part of the night, and near the time of Fajar (morning prayers), are parise worthy acts to act upon. The correct stance is that, IT IS BIDAT-e-HASANAH (Praised Innovation / Good one) and those who recite Salat o Salam will be blessed because of their ‘Good Intention’. In the book of Hazrat Ibn Sahl Maliki (Rta) (al-Ehkam) in the last part of the night, tasbeeh (reciting or dhikr of Allah) by Moa’zineen (reciters of Azan) has aversion or disagreement, and the reason given for stopping it is that, Mozinzs disturbs the sleeping public, though Allah has made night for rest.”

[Al Qowl al Badiy fi Salat ala Habibihil Shafi – Imam Shams-ud-deen Abdu-Rehman al Sakhawi (rta) Published by Mo’sisata Dar al Rayan Pages 376/377 ]

scan page

ترجمہ

آذان کے بعد مؤذنوں نے جو نئی چیز ایجاد کی ہے؛۔

تکلمہ؛ اذان دینے والوں نے صبح اور جمعہ کی آذان کے علاوہ پانچوں فرائض کی آذان کے بعد رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم پر صلاۃ وسلام شروع کردیا۔ مگر صبح ااور جمعہ کی آذانوں سے پہلے صلاۃ وسلام پڑھتے تھے مگر مغرب کی اذان کے بعد یا پہلے وقت کے تنگ ہونے کی وجہ سے صلاۃ و سلام نہ پڑھتے تھے، اس کی ابتداء سلطان الناصر صلاح الدین ابوالمظفر یوسف بن ایوب کے زمانہ میں اس کے حکم سے ہوئی۔ اس سے پہلے جب الحاکم بن العزیز قتل ہوا تو اس کی بہن ست الملک نے حکم دیا کہ اس کے بیٹے الظاہر پر سلام پڑھا جائے تو اس پر (السلام علی الامام الظاھر) کے الفاظ سے سلام پڑھا جاتا تھا۔ پھر تمام خلفاء پر سلام پڑھا جاتا رہا حتیٰ کہ صلاح الدین مذکور نے اسکو بند کروایا اسے جزائے خیر عطا ہو۔ صلاۃ وسلام کے مستحب یا مکروہ یا بدعت یا مشروع ہونے میں اختلاف کیا گیاہے، اس کے مستحب ہونے پر (وافعلو الخیر) (نیکی کرو) کے فرمان الٰہی سے استدلال کیا گیا ہے۔ یہ بات معلوم ہے کہ صلاۃ وسلام اجل القربات سے ہے۔ خصوصاً احادیث اس پر برانگیختہ کرنے کے متعلق کثرت سے وارد ہیں۔ (مثلاً) اذان کے بعد دعا کی فصل میں، رات کے آخری تیسرے حصے میں، اور فجر کے قرب میں صلاۃ وسلام پڑھنے کا ذکر تاکید کے ساتھ گزرا ہے۔ درست بات یہ ہے کہ یہ بدعتِ حسنہ (اچھی بدعت) ہے ، صلاۃ وسلام پڑھنے والے کو اس کی حسن نیت کی وجہ سے اجر ملے گا۔ حضرت ابن سہل مالکی کی کتاب (الاحکام) میں رات کے آخری ثلث میں مؤذنین کی تسبیح میں اختلاف حکایت کیا گیا ہے اور منع کرنے کی وجہ یہ ہے کہ مؤذن سونے والوں کو تنگ کرتا ہے حالانکہ اللہ تعالیٰ نے رات کو سکون کے لیئے بنایا ہے۔ اس میں نظر ہے۔ واللہ الموفق

اختتام

اہم بات

غور کیجئے کہ آج موجودہ دور کے کچھ نام نہاد تبلیغی کہتےہیں کہ یہ بریلویوں کی بدعت ہے، اب یہ رہا ثبوت انہیں کی چھاپی کتاب سے اور کہہ بھی سلف رہے ہیں

دوئم، اکثر ہمارے شہروں میں دیکھنے کو ملتا ہے کہ بہت ہی صبح صبح یہی تبلیغی اور وہابی حضرات صبح سویرے تڑکے وقت،جبکہ تہجد کا بھی وقت ہوتا ہے اس سے بھی پہلے تلاوت کررہے ہوتے ہیں یا پھر سپیکر لگا کر کچھ نہ کچھ وعظ، اس کی بھی کوئی اصل نہیں ہے لیکن یہ لوگ کرتے ہیں اور اس پر کوئی دلیل نہیں مانگتے لیکن جہاں اللہ کے ساتھ نبی صلی اللہ علیہ وسلم پر اصل احادیث موجود ہوں وہاں یہ لوگ بار بار عوام کو گمراہ کرنے کے لیئے اپنی جہالت میں کہتے ہیں کہ یہ تو بریلویوں کی ایجاد کردہ بدعت ہے۔ لعنت اللہ علی الکاذبین



Conclusion:

1) Reciting Darud o Salam upon which many of today’s ignorant “tablighis’ used to say and usually issues a sudden fatwa of Bida bida bida, without even knowing what is the real meaning of Bida. But that is what implanted in their minds about it. As Imam has explained that Mujahid e Islam Sultan Salah-ud-deen ayoubi started in as a comeback of the pure orthodoxy instead of sending salutations on criminal khalifas, he ends that violent and Bidat-e-Sayi’aah and started a Jawab (in answer) (Bida’t e Hassana) (Good innovation) as a reply to that. Thus calling it Bidat is actually taunting on that Great and Real Mujahid of Islam. We request to those people, kindly read your religion with the way Religion wants you to, not with your own fabricated already made mind.





2) Usually we had seen in our cities that in very early in the morning even before the time of Tahajjud, some of the “tableeghi masajids” do reciting of Holy Quran on loud speakers. This is also not allowed if we use their own fatwa upon them. Then we can also call it, Bidat. But we are because Orthodox genuine Sunni Sufis, that’s why we never object on that, though taking this every night as un-necessary thing, but because one can include this act in Bidat-e-Hasanah, so we never issued a fatwa of Kufar Shirk Bidat on a thing which has no valid ground according to Sunnah and Hadith. But Still they are doing it, but when there is the question of Prophet (alehi salato wasalam) these hypocrites always object and ask for evidences. So can we ask, are you more knowledgeable and more lover of Islam than Sultan Salah-ud-deen Ayoubi (Rta)

No comments:

Post a Comment